Bio

Edukacja

Anna Sowa jest polską kompozytorką i artystką eksperymentalną rezydującą w Bazylei (Szwajcaria) skupiającą się na eksploracji muzyki elektronicznej i dziedzin sztuk performatywnych. Interesuje się połączeniem tańca, ruchu, gestu i teatralności w odniesieniu do muzyki elektronicznej i instrumentalnej.

Anna Sowa (ur. 1987 r.) — pochodzi z Tymbarku. W latach 2006–2016 studiowała w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi rytmikę u Szabolcsa Esztenyiego i Elżbiety Aleksandrowicz (dyplom z wyróżnieniem) oraz kompozycję u Zygmunta Krauze.

W 2014 w ramach projektu Erasmus +, a następnie jako stypendystka KAAD studiowała w Folkwang Universität der Künste w Essen w klasie kompozycji i wizualizacji Dietricha Hahne. W latach 2014 - 2016 uczestniczyła w kolejnych edycjach Międzynarodowych Letnich Kursów Kompozytorskich Synthetis w Radziejowicach. Ponadto była uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Donaueschingen (Next Generation 2015) oraz Europejskiego Kongresu Rytmiki w Wiedniu (2009). Z wyróżnieniem ukończyła program Master Special pod kierunkiem prof. Caspra Johannesa Waltera i prof. Johannesa Kreidlera na Akademii Muzycznej w Bazylei.

W latach 2017-2018 jako stypendystka Rządu Ludowej Republiki Chińskiej studiowała w Shanghai Conservatory of Music. W 2019 roku otrzymała stypendium im. Witolda Lutosławskiego, a w 2020 roku Nicati-de Luze Foundation (Szwajcaria).

Twórczość

Utwory kompozytorki były prezentowane na Festiwalach: ECLAT w Stuttgarcie (DE), Warszawska Jesień, Transit Festival w Belgii, Biennale Aktuelle Musik w Bremie, Sacrum Profanum, Ad Libitum, Musica Polonica Nova, Neo Arte. Syntezator Sztuki, Eksperymentalne Wtorki, Polifonie, Periferien Concert Serie (NO), Pergine Festival (IT), Musica Privata, Dotknij Teatru, Fru Improvisation Contact Festival, C.A.R. contemporary art ruhr (DE), BÉTON Brut & Bruits in Cologne (DE), Bauhaus/Dessau Kurt Weil Festival (DE), Sao Paulo Contemporary Composers Festival (BR), XXV Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu, V Piotrkowskim Biennale Sztuki.

W 2020 roku multimedialny teatr instrumentalny na 7 performerów, audio playback, video Anny Sowy It’s Only the End of the World miał swoją premierę w Theather Basel, w ramach projektu “Im Flow der Apokalypse” a w 2022 teatr Leiber. Eine Nichtkammer Oper w Bruchwerk Theather Siegen (DE).

W 2021 roku wraz ze stowarzyszeniem Anomalia wygrała III edycję konkursu Fringe Fundacji Haydn Stiftung. W ramach nagrody opera kompozytorki Silenzio/Silence będzie miała premierę w marcu 2022 roku w ramach Festival Oper 2022 w Bolzano.

Kompozytorka w roku 2019 otrzymała Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, w roku 2020 oraz 2021 presiżowe stypendium Fundacji Nicati de Luze ( Szwajcaria).

Interdyscyplinarne wykształcenie artystyczne Anny Sowy znajduje odzwierciedlenie w jej twórczości kompozytorskiej. Kompozytorka współpracowała z formacją teatralno-taneczną Grupa Off Harnam, czego efektem jest realizacja projektu Korzenie prezentowanego m.in. podczas jubileuszowego koncertu zespołu Harnam w Teatrze Muzycznym w Łodzi oraz podczas Polskiego Festiwalu Kontakt Improwizacji FRU w 2012 roku. Brała także udział w spektaklu tańca Brainworms, wykonanego podczas A-CH2 Arena Choreografów w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie w 2012 roku. W lutym 2013 roku jej Kwintet został przeznaczony do opracowań choreograficznych przez uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Ruchowych dla szkół II stopnia, który odbywał się podczas III Spotkań z Rytmiką w Radomiu. W marcu 2013 Anna Sowa stworzyła muzykę do spektaklu Pokojówki na podstawie dramatu Jeana Geneta, realizowanego przez Teatr Tańca Pro podczas Festiwalu Dotknij Teatru w Łodzi. W 2016 roku skomponowała także muzykę do spektaklu teatru tańca Perfosens, wystawionego w ramach Festiwalu Dotknij Teatru w Łodzi oraz festiwalu Królewskie Arkady Sztuki na Zamku Królewskim w Warszawie.

W jej twórczości przejawia się także zainteresowanie wykorzystaniem środków elektronicznych oraz ideą sztuki synkretycznej. Kompozytorka współpracuje z artystą wizualnym Xiaole Zhang, czego efektem są m.in. instalacje dźwiękowe Dwelling i Erwartung przedstawione w Kalbe w ramach letniego programu Künstlerstadt Kalbe oraz instalacja Receiver not found pokazywana w ramach projektu C.A.R. Talente w C.A.R. contemporary art ruhr – Essen (Niemcy) oraz V Piotrkowskiego Biennale Sztuki (2019). W 2017 jej kompozycja Pizzicato na dwóch performerów i elektronikę została wykonana podczas ChampdAction w Antwerpii (Belgia). Od 2018 roku współpracuje z włoskim kolektywem ANOMALIA. Zespół występował m.in. podczas Pergine Festival we Włoszech (2019 i 2021).

Anna Sowa w 2017 roku skomponowała „Wariacje na temat Trenów Feliksa Nowowiejskiego” na kwartet smyczkowy dla dzieci oraz zaaranżowała pieśni kompozytora, które zostały wykonane podczas Festiwalu Nowowiejski na Nowo w Radomiu. Utwór Maszyna inspirowany polskim folklorem uświetnił koncert jubileuszowy zespołu Harnam, odbywający się w Teatrze Muzycznym w Łodzi.

Kompozytorka zajmuje się także upowszechnianiem sztuki współczesnej. Od 2013 jest inicjatorką i współorganizatorką Festiwalu Kontrolowanego w Radomiu (realizowanego m.in. w ramach projektów MKiDN: Lutosławski – Promesa 2013 oraz Kolberg – Promesa 2014). W 2012 roku została także współzałożycielką Dziecięcego Zespołu Modern działającego przy Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Anna Sowa jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, IAWM (International Alliance for Women in Music) oraz Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata.

W latach 2011 - 2017 pracowała jako nauczyciel w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, w latach 2016 - 2017 jako wykładowca w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, prowadząc zajęcia z zakresu improwizacji fortepianowej w Katedrze Rytmiki. Jest zapraszana także do realizacji warsztatów dla dzieci i młodzieży - pracowała w charakterze wykładowcy m.in. podczas Ogólnopolskiej Konferencji Rytmiki w Lusławicach (2015) oraz XIII Ogólnopolskich Warsztatów Rytmiki dla uczniów szkół muzycznych II stopnia w Pile (2016).